Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 27 november 2022

Astrid - och första advent


 Alla vet väl att det är Astrid idag, 27 November? Det kändes i alla fall så när mamma levde. Hon fick alltid så många gratulationskort på sin namnsdag. Och dagen efter, den 28 November fyllde hon år. Lika många gratulationskort då. 😊 (Hon var själv duktig på att gratulera andra). I år skulle hon ha fyllt 90 år.

Mammas namnsdag och födelsedag inföll alltid i närheten av eller på första advent. Därför hör det lite ihop för en del av oss...



Jag kan inte gratulera mamma längre. Däremot min dotter Cornelia, mitt barnbarn Cassandra och min brorsdotter Cecilia, som alla också heter Astrid.



(Cornelia och Cassandra. Tyvärr inte den bästa bilden...)


Jag älskar adventstidens bibeltexter och psalmer. Naturligtvis också adventsljusstakar och stjärnor. Och Saffranskaka.
Den här adventshelgen blev inte som jag hade önskat. Det förstår jag att jag inte är ensam om...
Försöker ändå ta till mig lite av adventstidens budskap.



I psalmen "Jerusalem, höj upp din röst" av J. O. Wallin, nr 106 i Psalmboken, står det (i v3 ) om sändebudet som kommer "till jordens barn från jordens Gud". Just det! Från jordens Gud! För mig betyder det att Gud inte är fjärran och ouppnåelig, utan känner och delar livet på den här jorden. Det känns bra, tycker jag. 
Versen fortsätter ""han kommer, hoppet föregår, och glädjen följer i hans spår".




Psalm 109 "Det susar genom livets strid" av C. Boberg tycker jag mycket om. Citerar här bara sista strofen på första versen (som jag gjort flera gånger förut): 

"O mänsklighet, ställ dörrn på glänt - det är advent, det är advent!". 
Stäng inte dörren! Håll den lite öppen... Utifall att... Kanske... Vem vet vad för hälsning som kan nå dig eller mig så här i adventstid...

Glad advent! ❤️🌴🎶




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar