Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 19 augusti 2021

"Sommarjobb"

 


Sommaren har varit intensiv och rolig. Mycket stugliv med hela familjen. Mycket "sommarjobb" både i Svenska kyrkan i Bygdeå församling och i Lycksele församling. Här kommer några bilder från Lycksele. I söndags avslutade jag min andra omgång där i sommar.


Från en dopgudstjänst i Lycksele kyrka.



Sista lördagen hade jag två dopgudstjänster i Margareta kyrka på Gammplatsen i Lycksele. Jag kom dit före alla andra. Tog den jätte-stora nyckeln och skulle låsa upp kyrkporten - men jag lyckades inte vrida runt nyckeln fast jag använde båda händerna. Den var alldeles för tung. Så jag väntade utanför tills nästa person kom och kunde vrida runt nyckeln. Det var lugnt och stilla och lite disigt vackert.




Kyrkan och klockstapeln. Så fina!




Kyrkan är också så fin inuti med sina samiska detaljer.




Här i södra Lapplands pastorat lever den samiska kulturen närmare än vad jag är van vid. Även om den finns i Norrbotten också. Här på bilderna ett Dopminne och ett Fadderbrev, det ena på sydsamiska och det andra på nordsamiska - men nu är jag osäker på vilket som var vilket...





Fantastiskt vacker!


"Vad dopet innebär kan sägas på många sätt,
men inget av dem kan beskriva dopet fullt ut.
Dopet handlar om kärlek, hopp, livsmod och gudsnärhet.
Du har i dopet fått en gåva ingen av oss fullt ut kan förstå.
Du har fått löfte om en evig vän i Gud."
Hämtat från ett Dopminne,
text avNiclas Blåder.





(Bilden överst är ifrån St Mikaelsgården i Lycksele)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar