Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 10 juni 2021

Hoppas att du förstår...

 



Hoppas att du förstår 

varför jag inte ringer till dig längre.

Vi brukade prata varje kväll omkring klockan sju.

Ibland bara svamlade vi och skojade. 

Ibland pratade vi mer på djupet.

Ibland om det som varit

ofta om just det som var i stunden.

Jag kan inte ringa till dig längre

signalen når inte fram.

Hoppas att du förstår

att det är inte det att jag inte tänker på dig längre...


Jag ber Gud ibland

hälsa till dig.


I dag har jag bokat tid för urn-nedsättning.

Väldigt konstigt! Nästan makabert...

Det som finns där i urnan 

kan inte vara det enda som finns kvar av dig.

Du är så mycket, mycket mer!

Det är ömt bevarat någon annanstans.

Det kan inte dö!


"Det är fint där i Askgravlunden", skulle du ha sagt,

om jag hade kunnat berätta det för dig.


Birgitta


Ps. Fotot tog jag i dag vid solförmörkelsen.



3 kommentarer:

  1. Lilla Birgitta!
    Kram Louise

    Säg inte att ingenting blir kvar
    av den vackraste fjäril livet gav.

    Säg inte att vingarnas färg bleknar bort
    och försvinner i vinden som stoft, som stoft.

    Om fjärilens kropp måste gömmas i grav
    är ändå den svindlande flykten kvar.

    / Bo Setterlind

    SvaraRadera
  2. Lilla Birgitta!
    Kram Louise

    Säg inte att ingenting blir kvar
    av den vackraste fjäril livet gav.

    Säg inte att vingarnas färg bleknar bort
    och försvinner i vinden som stoft, som stoft.

    Om fjärilens kropp måste gömmas i grav
    är ändå den svindlande flykten kvar.

    / Bo Setterlind

    SvaraRadera
  3. Tack, Louise!
    Nu fick den dikten en ny betydelse för mig!
    Tack! Kram!

    SvaraRadera