Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 12 november 2020

Nattsvart


 

Nattsvart, sa statsministern. 

Nattsvart är mörkt. Mycket mörkt.

Statsministern talade om pandemin, om vad som kan hända om smittan sprider sig ännu mer och ännu många fler människsor kommer att dö.

Jag minns mest ordet "nattsvart" från hans tal. Det var så lätt att se. Att se mörkret. Det nattsvarta.




Utan att förringa allvaret med pandemin vill jag lyfta hoppet. Trots det stora hotfulla mörkret, det nattsvarta, finns det nästan alltid lite ljus.




Uthållighet, vaksamhet och väntan ger ljuset utrymme. 




Den kommande söndagens psaltarpsalm är Psaltaren 139. I vers 11 och 12 står det:

Om jag säger: 

Mörker må täcka mig, 

ljuset omkring mig bli natt,

så är inte mörkret mörkt för dig,

natten är ljus som dagen,

själva mörkret är ljus.


Det nattsvarta behöver inte vinna. Väntan och uthålligheten behöver inte vara förgäves. När vi inte orkar tro och hoppas, när allt känns mörkt och tröstlöst, så finns det Någon som ser bortom mörkret, Någon som ser ljus. Det ger - åtminstone mig - styrka i mörka stunder att hålla ut, hålla i och hålla fysiskt avstånd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar