Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 6 augusti 2018

Bli kvar!






Så här års är det många som håller på i sina trädgårdar. Hur blev det efter all värme och torka? Hur har växterna klarat sig? Bär och fruktträd? Jag tänkte i dag när jag var ute och plockade vinbär, att en del bär tagit skada av torkan och grenar som gått av.




Söndagens evangelietext (Johannesevangeliet 15:1-9) handlade just om hur viktigt det är att grenarna är kvar i stammen för att kunna ge frukt. Jesus liknar sig själv vid stammen och oss vid grenarna. "Bli kvar i mig", säger Jesus.




När grenen är kvar i stammen, så får grenen del av stammens liv och kraft.

Bli kvar i min kärlek, säger Jesus. Spring inte iväg. Ni behöver inte leta. Stanna kvar.

Vi är redan i Jesu och Guds kärlek. Det är inget vi behöver producera eller prestera, pressa eller stressa fram. Vi har den redan. Kärleken till oss finns redan. Det är därför Jesus säger: Bli kvar i mig, bli kvar i min kärlek.




I kärleken får vi vara den vi är, som vi är. Gud bejakar mångfald och olikheter i en och samma stam. I en och samma kropp (som episteltexten talar om, 1 Korinthierbrevet 12:12-26). I en och samma kyrka. På en och samma jord.




Bli kvar i min kärlek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar