Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 22 februari 2016

Som fönster mot himlen



Under en längre paus mellan de de kyrkliga handlingarna i Överluleå kyrka i lördags körde jag till Matteuskyrkan och hälsade på Ikonmålarna.


Där var det full aktivitet. Lite tråkigt att jag inte har möjlighet att vara med... skulle vara roligt att lära sig "tänket" bakom måleriet, tycker jag.




Ledaren för Ikonmålar-kursen är Lilian Jonsson. Här ovan blandar hon till Äggtempera; äggula, vatten och vinäger. Nedan visar hon på olika ikonmålningar...


Man brukar säga att en ikon är som ett fönster mot himlen. Den speglar, öppnar upp för den andliga verkligheten. Ett fönster hjälper en att se ut, att se utanför sitt eget begränsade rum. Ett fönster ger också ljus in i rummet där jag befinner mig. Sådana fönster behöver vi alla i livet, oavsett om vi har en ikon eller inte. Har jag sådana fönster i mitt liv?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar