Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 27 februari 2023

Var är du?

 


VAR ÄR DU?

Trädgårdsmästaren 

hade anlagt en trädgård åt henne 

vackrare fanns inte på denna jord 

Nu kom han gående 

i den svala kvällsvinden 

bland blommor och fruktträd


Han längtade efter henne

men han fann henne inte

Trädgårdsmästarens rop 

blandades med dofter och fågelsång

Var är du? Var är du?


Hon hade gömt sig

i skuggorna mellan träden

hon var rädd 

skämdes över sin nakenhet

ville inte visa sig


Var är du, frågade han,

ännu en gång

Hon kom fram

klev ut ur mörkret

iklädd fikonlöv och allehanda försvar


Trädgårdsmästaren såg inte hennes klädnad

hörde inte hennes bortförklaringar

sökte bara hennes ansikte

hennes blick, hennes röst

han älskade henne så


Ja, tänkte han

jag skulle kunna dö för henne...





I söndags var vi på Högmässa i Bygdeå kyrka. När texten från gamla testamentet lästes, kom jag att tänka på den här texten, som jag skrev för rätt många år sedan nu. En text som jag inspirerats från 1 Mosebok 3:1-13.  Där berättas det att Gud kommer till sin paradis-trädgård och söker människan, Adam och Eva. Tänker att Gud fortsätter att söka efter oss, även om vi inte lever i något paradis.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar