Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 16 april 2021

Som när ett barn kommer hem

 




Psalmen "Som när ett barn kommer hem om kvällen" sjöngs inte så sällan under min uppväxt. Nu sjungs den inte så ofta, tror jag, åtminstone inte i de sammanhang som jag rör mig i.

Men jag tycker att orden ger en varm och ljus bild av att "komma hem". För mig går hela texten i solljus-gula nyanser.  Därför valde jag den som avslutningsmusik på min mammas begravning. Jag tror att hon skulle ha gillat det. Hon har själv sjungit den många gånger. 






Som när ett barn kommer hem om kvällen

och möts av en vänlig framn

så var det för mej att komma till Gud

- jag kände att där hörde jag hemma.

Det finns en plats i Guds stora rum,

en plats som väntade på mej.

Och jag kände: Här är jag hemma,

jag vill vara ett barn i Guds hem.

G. Strandsjö 

Den svenska Psalmboken med tillägg

nr774




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar