Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 23 september 2020

Innan natten kommer

 


Innan natten kommer, vad gör du då? Förutom att borsta tänderna och känna efter att ytterdörren är låst, vad är det som känns angeläget innan du somnar? Vad följer med dig i tankar och känslor och böner ända tills natten och sömnen kommer? 



I kväll på Vardagsmässan i Matteuskyrkan sjöng vi som avslutningspsalm Innan natten kommer, text av J. Jonsson. Psalmen handlar om vad vi vill tacka för, vilka vi tänker på och vad vi ber för.







För min egen del har jag mycket att tacka för och vara tacksam över. Som bara en sådan liten detalj som de vackert röda och goda bären i skogen, som vårt lilla barnbarn upptäckt med stor förtjusning. För att inte tala om de människor som finns i mitt liv!



När jag går och lägger mig samlas många tankar i mitt huvud. Då kommer de allihop. För många egentligen, men det är inte så lätt att styra. Det kan handla om dagen som varit, eller dagen som väntar. Ofta handlar de om människor i min omgivning. Många gånger är det roliga, fina och bra upplevelser och intryck som uppfyller mina tankar. Men visst finns det oro också. Oro som hör ihop med omsorg, rädsla, osäkerhet, ovisshet... Oro som lätt förstoras på kvällen och under nattens timmar. För många tankar innan natten, både de som hör ihop med glädje och tacksamhet och de som samlas under rubriken oro, gör det ibland svårt att sova.



Innan natten kommer får jag prata med Gud om allt det som uppfyller mina tankar och önskningar. Det ger mig ro.

God natt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar