Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 13 maj 2020

Hur länge...?!




På söndag firar våra kyrkor Bönsöndagen. Texterna handlar naturligt nog om bönen. Jag tycker om många av söndagens texter.

Söndagens Psaltarpsalm är ord som jag har återvänt till många gånger under livet. Och jag tycker att det är så skönt att de finns med i Bibeln. Det säger oss att vi får komma med alla våra tankar, frågor, ilska inför Gud. Det finns ingen censur.




Så här lyder orden:

Hur länge skall du glömma mig, Herre?
Hur länge skall du dölja ditt ansikte?
Hur länge skall tankarna mala,
mitt hjärta ängslas dag efter dag?
Hur länge skall min fiende triumfera?

Se på mig, svara mig, Herre, min Gud!





När psalmisten har fått uttrycka sin frustration och irritation mot Gud, så är det som om det vänder, något av oron har släppt. I slutet av Psaltarpsalmen säger han:

Jag litar på din godhet.





Jag tycker att jag känner igen mig i både den första och sista delen av Psaltarpsalmen 13.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar