Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 14 oktober 2019

Tacksam




Det har alldeles nyss varit Tacksägelsedagen. Det finns mycket jag kan förfäras över och oroa mig för. Men det finns också mycket som jag kan vara tacksam för. 




Jag har varit i Hallstahammar i Västmanland en halv vecka. Även om anledningen var att jag skulle leda en begravningsgudstjänst så kan jag inte annat än känna tacksamhet över de dagarna. 




Familjen hade förberett begravningsgudstjänsten så fint och personligt. Dekorationen på kistan sa något om livet som hade levts. 
Minnesstunden var fylld av berättelser från släktingar och vänner som kände en stor tacksamhet för vad personen i fråga hade betytt i deras liv. 

Tänk, vad vi människor kan betyda för varandra! Vi är olika i våra personligheter och uttrycker vår kärlek och omsorg på så många olika sätt - vilken rikedom det är! Så underbart att vi inte är precis likadana, utan kan komplettera och dela olika gåvor med varandra.





Med i mina väskor hem till Boden hade jag hemmagjord svartvinbärssaft och torkade trattkantareller! 
Jag är så tacksam för vänner som generöst delar med sig av sitt goda. Och så var det också när jag för nästan hundra år sedan bodde och arbetade där i min första tjänst. Det var ofta församlingsborna delade med sig av grönsaker, frukter och bär, men också av praktisk hjälp (t.ex. med bilen) och måltider och med sina öppna hem. Det minns jag med stor tacksamhet.




Under de här dagarna fick jag träffa många goda vänner och jag hann t.o.m. nästan till alla de kyrkor som jag hade haft - mer eller mindre - gudstjänster och t.ex. vigslar i. (På den tiden hade jag mer vigslar och dop än begravningar).

Innan jag åkte iväg med tåget på söndagkväll var jag och mitt värdpar på en ekumenisk gudstjänst i Bergs kyrka. Så fint att få avsluta min vistelse så.




På tal om tåget, så skulle jag åka två tåg innan jag skulle stiga på nattåget i Gävle. När jag satt på det första tåget så ringde min mobil med ett okänt nummer. Det är inte alltid jag svarar då, eftersom det oftast är försäljare. Men det var tur att jag svarade. Det var från SJ! Mannen som ringde berättade att tåget jag skulle åka med från Fagersta till Gävle hade gått sönder. Han lovade att beställa en taxi, som skulle vänta på mig i Fagersta för att ta mig vidare, så att jag inte skulle missa nattåget hem. Det var nästan så att jag undrade om det var någon som lurade mig. Men det var det inte. I ungefär en och en halv timme åkte jag taxi och kom i god tid till tåget i Gävle. Gissa om jag kände mig tacksam?! SJ - gamle vän! Och jag var också glad för att jag inte behövde betala den taxiresan... Resten av resan gick enligt planering. 

Ja, nog har då jag mycket att vara tacksam över!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar