Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 12 juni 2019

Avskedets stund



Ett vackert kort som jag fick av mina arbetskamrater


Så kom då den här dagen då jag skulle avtackas för min tjänst i Svenska kyrkan i Boden. Det var i söndags, på Pingstdagen i Matteuskyrkan. Det känns som om jag tjatat mycket om detta att jag skulle sluta ett bra tag nu, så jag lägger bara ut några bilder, med några korta kommentarer och citerar en bön som jag bad i början av gudstjänsten. 



"Huskören" bestående av mina nuvarande och fd kollegor sjöng vackert och stämningsfullt.





Många fina ord fick jag höra.


Också på kyrkkaffet efteråt.

Det blev en fin avslutning på mina yrkesverksamma år, tycker jag.

Kändes bra att det var på Pingstdagen. Då vi särskilt påminns om den helige Ande, Hjälparen som vill vara med oss och leva i oss. En livskraft som ger oss mod, uthållighet, vägledning och tillit med mera. 


Kom, heliga Ande, med din stormvind.
Överraska oss i det trygga och invanda livet.
Kom, heliga Ande, med din kärleksbris.
Blås bort orons och misstrons tankar.
Kom heliga Ande, med din energi.
Väck i oss en hunger efter sanning och rättfärdighet.
Amen.

(Från bönboken tradition och liv nr 435)




Present från mitt arbetslag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar