Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 13 september 2024

Fredag den 13:e

 


I natt drömde jag att jag skulle ha typ en andakt, eller kanske en föreläsning på ett universitet. Min text hade varit inne för granskning och blivit godkänd. Men när Owe sedan tittade på den, frågade han: "Har du skrivit det här" och pekade på några rader där det stod något om katter och hundar! Någon hade lagt till ett par extra meningar! Formuleringar som jag absolut inte tyckte passade in med det övriga som jag hade skrivit!



I drömmen behövde jag gå på toaletten innan jag skulle ha mitt anförande. Vid toaletterna var det massor av folk och den kom fram som bäst kunde tränga sig fram. Det kändes omöjligt för mig att lyckas med det. Jag gick till ett annat ställe där det också fanns toaletter. Där hade de just bytt ut dörrarna till glasdörrar! Visserligen inte helt klart glas, men ändå! Jag gick därifrån.

Sedan vaknade jag. Jag kunde inte låta bli att fundera på hur jag skulle ha gjort med texten, skulle jag tagit med de där meningarna om katter och hundar...? Eller inte.

Så började min fredag den 13:e.



Dagen har fortsatt på ett bättre sätt.

Drömmen kan förstås tolkas på olika sätt. Men en fundering kan vara; hur mycket ska jag ta hänsyn till andras tyckande? Det är naturligtvis olika. Ibland bör jag hålla fast vid min linje/min text, andra gånger kan jag behöva ändra mig, eller lägga till eller ta bort något. Alltid är det väl bra att lyssna och pröva andras "tyckande" (men ingen ska skriva in något i min text, utan att åtminstone tala om det!! 😆)



I morgon är det lördag den 14:e och en ny dag. Nya prövningar och ställningstaganden - och förhoppningsvis tröst, tacksamhet, mod och kraft, ja, det vi kan behöva... Våra dagar och stunder ser olika ut. Önskar er alla en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar