VĂ€lkommen!


Det mesta som hÀnder oss mÀnniskor, som vi har behov av, tÀnker och tror Àr i grunden detsamma i alla kulturer, samhÀllsklasser och genom Ärtusenden. Ingenting Àr nytt under solen. Men det Àr inte mindre viktigt eller intressant för det. TvÀrtom!
HÀr delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta Àr det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du fÄr gÀrna kommentera inlÀggen. Hur man gör lÀser du pÄ sidan Om bloggen.

torsdag 15 september 2022

Solhattens betydelse 😊

 


 Ă„ven om solen lyser ute, Ă€r inte alltid livet lĂ€tt och solljust. Vi möter motgĂ„ngar av olika slag och det kan kĂ€nnas tungt att gĂ„.

Jag sÄg den hÀr bilden och texten i en av alla de böcker jag plockat med inför flytten.



"Jag bÀr alltid solhatt.

VÀdret kÀnns bÀttre dÄ."

(HÀmtat frÄn boken Lusthus och lÄnga höstar. Text Ditte Feuk och foto Björn Abelin. Prisma)


Jag tycker att det Àr en underbar livsfilosofi. Att hitta strategier, hopp, nÄgot att hÄlla fast vid eller bli buren av vid tunga och svÄra tider.

Vi fÄr leta rÀtt pÄ vÄr egen personliga "solhatt" och gÄ ut och möta "ovÀdret". Regnet, mörkret, blÄsten. Eller tröttheten, sorgen, besvikelsen, vÀrken eller vad det kan vara.

Hur ser din solhatt ut?






 Min hatt har sin djupaste grund i min tro pĂ„ en god Gud, en Gud som vill "gĂ„ med". Bönen Ă€r min bĂ€sta "solhatt". Men min hatt har ocksĂ„ fĂ€rger att mĂ„la med, poesi att lĂ€sa, natur att vistas i, goda vĂ€nner och inte minst min familj att vara tillsammans med.





2 kommentarer: