Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 11 juni 2022

Att ta vara på livet


Den här tiden på året går så fort fram, tycker jag. Jag vill så gärna vara med i varje steg... Men gång på gång överraskas jag av nya upptäckter och underverk, som bara finns där. Klart och nära intill.




Jag vill, liksom många, många med mig, ta vara på livet överhuvudtaget. Dagarna och livsåren går så fort. Inte minst blir det tydligt när man har klivit över 60-års strecket och trampar på vidare. 


Eftersom vi egentligen vet väldigt lite om framtiden är det inte helt lätt att veta hur vi bäst tar vara på livsdagarna. Det finns inga garantier eller möjlighet till reklamationer när det gäller livet. Men vi får göra det bästa, så långt vi förstår och tror, med det liv vi har just nu.


Owe och jag har bestämt oss för att flytta från Boden och Norrbotten (känns märkligt!) till Umeå och Västerbotten, medan vi ännu orkar och kan. (Fotot över Boden är ifrån min mammas lägenhet)
Vi har vår son med familj i Umeå och vår stuga som vi älskar att vara i, i Robertsfors.

Vi är mitt uppe i flytten nu och är smått förvirrade. Var är hemma? I Boden, i stugan eller i vår lilla lägenhet i Umeå? Det är i alla fall spännande, vi får vara mycket farmor och farfar och kan bl.a. ta vara på livet genom att följa en tvåårings perspektiv på världen... 
Andra tar vara på livet på andra sätt. Det finns många vägar och stigar att gå och kan verkligen variera i tid och möjligheter. 



8 kommentarer:

  1. Önskar er en underbar tid i Umeå! Lycka till med flytten!
    Guds välsignelse till er!💕

    SvaraRadera
  2. Välkommen till stan!🙂

    SvaraRadera
  3. Umeå är en fantastisk stad! Lycka till, och vem vet, vi kanske ses på torget😊Hälsar Gun-Inger

    SvaraRadera
  4. Bir kyrkstugan kvar hos er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, än så länge i alla fall. Det är svårt att skiljas från den... 😊

      Radera