Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 22 september 2021

Höst

 


Följ med på en höstpromenad.



PLOMMON

Jag vill gå med dig på plommenad,

plocka plommon, vara barn och glad,

plommonera, känna all natur,

som mitt yrkes frukter kommit ur.

Vad är kärnan, vad är sann kultur?

Plocka plommon, inte vara sur!

Plommonera, vara barn och glad!

Jag vill gå med dig på plommenad...

Bo Setterlind



Inte plommon, men nypon.




Inte heller plommon, utan rönnbär.

De var nästan overkligt stora och röda.



Jag gillar rallarrosor.

Blommande, som vissnade.



Det är märkligt att det är så mycket 

som är vackert, fast det är visset.

Eller gjort sitt.

Blåbärsriset 

förgyller verkligen markerna

bara genom att finnas där

i sitt vissnade tillstånd.

Kan vi våga tro

att det gäller oss människor också?



Hösten med sina vackra färger och klara luft

kan ge oss hopp inför en ny termin, nytt skolår,

nytt arbetsår. 

Men visst finns där en hel del orosmoln...

- hur skall allting bli?!

Det finns en del som känns 

riktigt mörkt och hotande.


Men molnen kan dra iväg åt ett annat håll

och en vit horisontlinje kan visa sig.

Det ger mig hopp.



Tack för att du följde med på plommenaden!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar