Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 20 januari 2018

Vitt vinterlandskap




Från att ha tillbringat en vecka i "sommarland" är vi sedan några dagar tillbaka i ett riktigt vitt vinterlandskap. Det var mycket snö när vi for (bilden ovan), men nu har det kommit ännu mer snö. Och mer snö är på väg.






Det är svårt att fånga snömängd på bild. Men går någon förbi på vägen på "vår sida" så ser vi inte det innifrån. Här har ändå Owe "skurit" bort en del av "snömuren".




Vi är ju vana vid snö här uppe i norr. Men alla säger att så här mycket snö brukar det inte vara i december och januari. Man kan tycka olika om snö. Men jag fascineras mycket av att den är så vit. Det kan jag tycka är mycket vackert. Samtidigt har jag lätt för att bli "snöblind" när jag kör bil. Det kan vara svårt att se när man t.ex. ska svänga, var vägkanten är. Och det gillar jag verkligen inte!

Snö är ett återkommande samtalsämne. Det blir aldrig uttömt. Det finns mycket att säga, tycka och känna inför.




Jag var på Vernissage i dag på Enter (Bodens Konstgille). Inte så starka färger där heller. Det gick mycket i vitt. Nästan som snökristaller. Det var Sven Teglund (Porsön, Luleå) som ställde ut sina akvareller "Mors virkade dukar". Fantastiskt vackra! Och vilket jobb! Små, små detaljer. Intressant att höra hans tankar kring sin mors virkade dukar.




En målning som skilde sig från de andra var från hans mors sista dagboksanteckning, som hon skrev när hon fick sin stroke. Några dagar senare var hon död.

En utställning väl värd att se! Den pågår t.o.m. 11 februari.

Läs gärna om Sven Teglund och hans konst och författarskap. Mycket intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar