Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 12 december 2017

Som vårljuset


Kanske märklig titel på blogginlägget så här dagen före Lucia. Men du förstår snart varför.




Jag var till min mamma en stund kring kl 11 idag. För det var då det var begravningsgudstjänst i Långared, utanför Alingsås, för mammas syster och min moster Ragnhild Johansson. Vi tände ljus och var med, fast vi var många mil därifrån. 




Ragnhild var engagerad i freds- och rättvisefrågor och bl.a. aktiv i Kristna fredsrörelsen. Hon skrev brev, insändare och dikter kring dessa ämnen. Jag har letat rätt på två av hennes dikter som jag vill dela med mig av.


GATUBARN
Skamlöst utnyttjad
och förnedrad,

av ingen
efterfrågad
eller väntad,

utom av
de penningsmarta...

Prisgiven åt 
förförarna.

Lämnad att 
överleva
i en galen värld.

Gatubarn.

Trottoarbarn.

Hur uthärdar jag
vetskapen om
att ni är hundra miljoner...?

Ragnhild Johanssson





SOM VÅRLJUSET
Likt vårljuset
som i sin hoppingivande
obetvinglighet får
mörkret och kylan
att vika

så skall arbetet
för fred, det mödosamma,
det hoppfulla och
obetvingliga, en dag ha
övervunnit de
destruktiva krafter som
likt ett vintermörker
hotar att förlama vår vilja och göra oss
mindre seende...
Som vårljuset...

Ragnhild Johansson
Ur Fredskalendern 1984




Mitt i vintern kan vi få se en skymt av vårljuset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar