Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 18 juli 2017

Juli månad och semester



 


Det är sommar.
Åtminstone Juli månad.

Jag har semester.

Tio plus-grader och ösregn.
Ösregn hela dagen.




Jag har tillbringat dagen inomhus.

Jag har inget speciellt att berätta 
eller skriva om.

Annat än att jag har njutit av pionerna 
vi tog in i går kväll.

Jag tycker att det är en så vacker blomma, 
i alla stadier;
som knopp, på väg att slå ut och fullt utslagen.

Precis som människan.
Det finns något vackert i livets olika stadier.

Oj, då: "fullt utslagen" lät inte vackert,
med tanke på människan.

I full blomning
får jag säga istället.

Alla livsstadier har sin tjusning.

Faktum är, att även vissnandet, slutstadiet,
kan ha sin skönhet.
Tänk, hur vacker en vissen ros kan vara,
eller höstlöven...

Det gäller att komma ihåg det,
både när det gäller en själv och andra.



Det är i alla fall juli månad,
mycket är i full blom
och det är oerhört grönt ute!

Och jag har fortfarande semester :-)




I dag regn.
Efter regn kommer
- mera regn 
och så småningom
solsken.

Regn och solsken
livets förutsättningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar