Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 23 mars 2017

Fröjd och smärta, möda, vila och behag






Livet består av fröjd och smärta, möda, vila och behag som Lina Sandell påtalar i sin psalm Blott en dag. Just nu är jag väldigt trött, många tankar snurrar runt i mitt huvud. Så här innan jag ska gå och lägga mig, plockar jag fram bilderna ifrån i måndags, som för mig symboliserar "vila och behag".




Jag var ledig i måndags och var i kyrkbyn i Gammelstad. Jag gick runt bland kyrkstugorna. En del såg lite trötta och hängiga ut. Precis som jag. Men höll ändå ihop. De har hunnit möta mycket under årens lopp. De ger inte upp så fort.






Lite här och där var det uppskottat ...


... och välkomnande.



En del kyrkstugor hade gjort sig extra fina.
I vår-vinter-smycken. 


Kolla här! Vilken fin gardinkappa i spets ovanför fönstret!




Största delen av dagen tillbringade jag inne i min kyrkstuga. Det var rofyllt. 
Fönsterluckorna är fortfarande för och det hade den positiva effekten att det blev inte så många intryck.



Jag avslutar mitt blogginlägg med att citera en bit av psalmen vi ska sjunga imorgon; Psalm 190, också av Lina Sandell:


Bred dina vida vingar, o Jesus över mig,
och låt mig stilla vila i ve och väl hos dig...

Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små,
och låt i frid oss åter till nattens vila gå.


2 kommentarer:

  1. Ibland skulle vi bokstavligen behöva ha fönsterluckor i våra liv. Tänk vad skönt att kunna avskärma sig från alltför många intryck. Hoppas du får den vila du behöver. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Elisabet, fönsterluckor att stänga och fönsterluckor att öppna, allt i sin tid.

      Radera