Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 18 mars 2012

Var ska vi köpa bröd?



Ganska mycket sol har det varit i helgen, speciellt i dag - men också regn och snö. Alltihop påverkar snön som är, den sjunker ihop och smälter - men än är det vinter kvar, säger mor...

Än får ni/vi gå med strumpor och skor... även om det är bart på många vägar.




Det är Midfastosöndagen idag och på tisdag Vårdagjämningen, så visst är det vår i luften! Det kan det vara fast det är mycket snö kvar. Solljuset och värmen tinar fram ett och annat under snön. Den gamla granen som vi slängde ut i januari börjar göra sig påmind igen...

Och den gamla cykeln bakom snöhögen hoppas på nya turer...


Avslutar dagens inägg med en bön för Midfastosöndagen som har  Livets bröd som ämne. Bönen anknyter till dagens evangelietext från Johannes evangelium kap 6 där Jesus förvandlar några få bröd och fiskar så att det räcker till massor av människor.

Var ska vi köpa bröd
"Var ska vi köpa bröd
så att alla får något att äta?",
frågar du, Jesus.

Här är vi
med vår demokrati
och vårt välfärdssystem,
med våra biståndsorgan
och vår insamlingsvilja,
med vår kyrkas rikedomar
och böner.

Här är jag
med min överfyllda frysbox,
med mitt bank- och fondsparande,
med min bostad och min sommarstuga,
med mina semesterplaner
och livsdrömmar,
med min familj och mina vänner.

Här är vi
med vår vilja att tjäna dig,
med vårt överflöd,
med vår längtan till en jord
där rättfärdighet bor.

Välsigna oss,
vår vilja,
vårt överflöd,
vår längtan,
så att det räcker åt fler
(och samla ihop vad som blir över,
så att ingenting förfars).
 Amen.

Per Harling




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar