Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 21 mars 2012

Parrelationssamtal

Eftermiddagen idag, med fortsättning i morgon, har vi (mini) utbildning i parrelationssamtal. Det är Birgitta Olofsson Marklund, Personalkonsulent, Luleå stift som leder oss igenom de här dagarna. Birgitta har i många år arbetat med Familjerådgivning.
Det var en givande eftermiddag, med många goda tankar och "ideér" om hur man kan leda ett sådant samtal. Birgitta citerade bl.a. en dikt (?) av Virginia Satir, numera avliden amerikansk familjeterapeut, som uttrycker hur en önskvärd relation ska fungera. Jag citerar början och slutet av texten:


MÅL FÖR MIG
Jag vill älska dig utan att klänga mig fast,
uppskatta dig utan att bedöma dig,
förena mig med dig utan att invadera dig,
inbjuda dig utan att kräva
.....

Om du behandlar mig likadant
då tror jag att vi verkligen kan mötas
och berika varandra.

Virginia Satir, ur Du Jag Vi, Natur och Kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar