Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 25 mars 2012

Ibland förstår vi ingenting


Här är jag för några dagar sedan på väg hem från ett hembesök.
Jag tycker att det är så vackert när de kala grenarna skiftar i olika färger.


Det var en riktigt härlig vårvinterdag.


I natt ställde vi fram klockorna till sommartid. 
Och i morse såg det så där riktigt vintrigt ut igen med nyfallen snö.
Det är ju vackert, men det är ju inte den här synen man vill ha nu...

I dag har jag haft Söndagsgudstjänst och Dopgudstjänstt i Bergnäskyrkan. 
Jag tog ett par bilder med mobilen.


Jag gillar altartavlan, som föreställer Jesu sista måltid med lärjungarna.


I dag har Jungfru (och Moder) Maria stått i centrum i våra kyrkor. Det skulle vara intressant att veta hur hennes tankar gick, när hon fick beskedet att hon skulle bli Guds Moder. Men inte bara då, utan också under livets gång, i allt hon fick vara med om... 
Undrar hur hennes nattsömn var...?

Kanske skulle hon kunna känna igen sig i Dietrich Bonhoeffers bön (1906-1945). Här citerar jag en del av bönen:

Ibland förstår vi ingenting
O Gud, ibland är vi säkra på din vilja,
ibland förstår vi ingenting.
Upplys oss när frågorna kommer.

Ibland ser vi klart din ledning,
ibland ser vi ingenting alls.
Hjälp oss när tvivlen kommer.

Ibland ser vi spåren av din kärlek,
ibland ser vi ingenting.
....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar