Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 14 mars 2012

Godhet har makt

Med tanke på allt ont som händer i världen; i Syrien t.ex. - så kan det ibland kännas som man vill ge upp. Det känns så hopplöst. Vanmäktigt. Samtidigt så är det just det vi inte får göra!

I morse på vår morgonmässa i Porsökyrkan tillsammans med arbetslaget i Bergnäskyrkan sjöng vi Desmond Tutus text:

Godhet har makt över ondskan, kärlek nedkämpar hat, ljuset upplyser mörkret, livet segrar till slut. 
Segern är vår, seger vi får genom hans kärlek. Segern är vår, segern vi får genom hans kärlek.
(Sv Ps nr 782)


I kväll hittade jag D. Tutus bön (lite annorlunda översatt) i Afrikansk Bönbok av Desmond Tutu, Verbum. Där fanns också följande bön:

Befria mig
Från den feghet som inte vågar möta nya sanningar
från den lättja som slår sig till ro med halvsanningar
från den arrogans som tror att den känner all sanning,
Herre Gud bevara mig.
Bröd för morgondagen, Kenya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar